Het verwerken van verlies

Het gevoel dat de put van het verdriet bodemloos isangst, eenzaam, alleen

Verwerken van verlies

Bij afscheid door overlijden van een geliefd persoon, een echtscheiding, verlies van je baan door ontslag of een ziekte kan je het gevoel hebben dat je de grond over je voeten verliest. Je hebt  pijn in je hart en wordt wakker met een knoop in je maag. Het lijkt of de put van verdriet bodemloos is en het leven geen kleur meer heeft.

Het ‘normale ‘ leven gaat door voor anderen, maar niet voor jou. Je leven is niet meer zoals vroeger, je zekerheden vallen weg. Hierdoor kan je boos, verdrietig, wanhopig, eenzaam of onzeker worden. Je leven lijkt stil te staan. Het verdriet kost ook lichamelijke energie. Je kan slechter slapen en je eetlust kan verminderd zijn. Dat is slopend en extra zwaar, vooral in deze periode.

Het rouwproces

Rouwen wordt beschreven als het geheel van lichamelijke, emotionele, cognitieve en gedragsmatige reacties die optreden na het verlies van een persoon met wie een betekenis volle relatie bestond, of door een ingrijpende emotionele gebeurtenis. Elk rouwproces is uniek. Er zijn geen regels voor hoe je er mee om kunt gaan.

In het rouwtakenmodel wordt verlies verwerking gezien als een dynamische proces, waarin de rouwende een aantal taken hebben namelijk:

  • Aanvaarden van de werkelijkheid van het verlies
  • Het doorleven van de pijn en het verdriet
  • Het aanpassen aan een nieuw leven
  • Het oppakken van de draad van het leven en de overledenen of de emotionele gebeurtenis een plaats geven.

Hoe kan je er mee omgaan

Verlies verwerking kost tijd en aandacht. Hoeveel tijd hangt af van je eigen beleving en jouw omgeving. Wat kan je zelf doen als je rouwende bent:

  • Neem de tijd voor jouw gevoelens en accepteer deze. Ben je verdrietig accepteer dit verdriet. Het is zo als het is.
  • Praat over je gevoelens bij mensen bij wie jij je veilig en prettig voelt. Gedeelde smart is halve smart.
  • Schrijf je gevoelens op of uit deze in een tekening. Expressie heeft een helende werking.
  • Neem afscheid van je geliefde, ex of oud collega’s op een manier die voor jou goed voelt.
  • Zoek lotgenoten, zoek uit hoe anderen rouwen  of hoe ze met de situatie omgaan.